DEBATT: Dags för nytänk – Hur bygger vi 2500 nya bostäder utan att öka biltrafiken? Svar: Vi bygger cykelstaden!

bagiscykelstadenUnder de senaste åren har debatten rasat kring frågan om att bygga bostäder i området mellan Bagarmossen och Skarpnäck. Själv har jag många gånger känt mig kluven i denna debatt. Jag har full förståelse för reaktionerna från de som är rädda för att Bagarmossen ska förstöras när det byggs en massa nya bostäder. Vi vet ju vad vi har och det vi har är fantastiskt bra. Varför riskera detta?

Men samtidigt gör det mig ledsen. För Stockholm växer. Många vill bo här och det måste byggas bostäder. Inte nya superdyra fotbollsarenor. Bostäder. Och jag håller med om att det finns en stor poäng med att dessa bostäder byggs i anslutning till tunnelbanenätet. Det finns inget kollektivt transportmedel som slår tunnelbanan i en storstad. Ett fullängds tbanetåg får plats med 384 sittande personer. Skulle varje person istället sitta i varsin personbil skulle det bilda en kö på 2 kilometer. Fyll med stående och det ersätter en närapå halvmil lång bilkö.

Jag förfasas inte över mängden människor som tillkommer. Låt säga att 2500 bostäder innebär att vi får runt 5000-8000 fler invånare i området – det innebär fantastiska möjligheter att få såväl Bagarmossens som Skarpnäcks centrum att blomstra.  Och matchas lägenheterna med utbyggd service, en till skola, simhall och nya förskolor är inte jag den som blir ledsen.

Men jag ser ett hot: Bilen.

2500 nya bostäder är en möjlighet, 5000-8000 nya invånare i Bagarmossen/Skarpnäck och kringområde en tillgång, men 2000-2500 nya bilar är bara dumt. Några nackdelar:

  • Spär på Stockholms redan grava trafikinfarkt.
  • Försämrar säkerheten för våra barn.
  • Försämrar boendemiljön – buller/avgaser
  • Försämrar vår luft/miljön/växthuseffekt.
  • Försämrar folkhälsan (du mår bättre av att cykla och gå än att sitta still i en bilkö)
  • Sämre förutsättningar för en lokalt blomstrande ekonomi (bilägare tenderar att storhandla på annan plats).
  • Tar upp en massa onödig plats (parkeringsplatser).

Är det då realistiskt att tro att det går att bygga 2500 nya bostäder utan att bygga en massa nya bilvägar och parkeringsplatser? Självklart. Jag ser en unik möjlighet för politikerna att staka ut en ny väg i utvecklingen av Stockholm, ett komplement till Översiktsplanen ”Promenadstaden” – Cykelstaden! Och Bagarmossen-Skarpnäck får gärna vara ett första testobjekt för denna nya fräscha stadsplanering.

Med Cykelstaden menar jag inte att vi ska förbjuda bilar i Bagis. Tanken är att skapa optimala förutsättningar för alla de Stockholmare som vill bo i ett område där du inte är bilberoende. En stadsdel dit moderna stadsbor söker sig, de som har insett att det finns alternativ till att äga bil och att det faktiskt går att äta kakan och samtidigt inte ha den…

Här är några förslag på åtgärder:

  • När det planeras 2500 bostäder – bygg inte radhus och enfamiljshus. Radhusägare och husägare tenderar att köpa bil. De behöver inte det, men de gör det gärna. Ett annat problem är att dessa bostäder tar plats, och ska det tryckas in 2500 bostäder är det bättre att bygga på höjden. Vill ni absolut bygga radhus för att få den rätta mixen: våga utmana konventionerna: koppla ihop radhuset med en bilpool, bilpoolsparkeringar och ett par gästparkeringar för långväga gäster.
  • Låt en ganska stor andel av husen vara mindre lägenheter, gärna studentlägenheter. Yngre människor och studenter ser sällan behov av bil.
  • Satsa på parkeringar för bilpooler. Bjud in de stora bilpoolsföretagen och ge dem gott om parkeringsplatser runt om i området. Bagisbloggen har flera gånger fått förfrågningar från folk som vill komma i kontakt med en bilpool. Intresset är stort. En representant för Hertz bilpool Sunfleet menade häromdagen att det vuxit fram en ny generation ”spotifygenerationen” som inte ser poängen med att äga en bil utan bara vill ha tillgång till en när de verkligen behöver den.
  • Satsa på tbanan. Det är kostsamt, jag vet, men tillskillnad mot svindyra satsningar på stora motorleder är detta hållbara satsningar för framtiden. Många som tar bil till jobbet idag gör det för att kollektivtrafiken har brister, och då framförallt när du ska ta dig tvärsöver söderort. Från grön linje till röd linje. Stockholm skulle behöva en motsvarighet till Londons Circle line, en linje som förbinder alla tbaneliner fast längre ut i förorterna.
  • Satsa på tbanan i Bagis: vad sägs om att öppna en till tbaneingång nere vid Bergholmstorpet? Då får även villaägare och radhusägare närmare till tbanan och kanske fimpar bilen.
  • Satsa på cykelvägarna. Varje dag färdas tusentals pendelcyklister längs bristfälliga cykelstråk. Till viss del helt livsfarliga. Dags för cyklisterna att få raka, säkra, flerfiliga vägar in till city som kortar restid och minskar olycksrisken.

Det här vara några förslag, formulerade en kväll i mitt älskade Bagarmossen. Jag är övertygad om att det finns ännu fler smarta förslag därute. Och jag håller tummarna för att kloka politiker vågar ta de rätta besluten. Att de Nya Moderaterna verkligen är så nya och fräscha som de ofta hävdar. För precis som centerpartisten Christer Mellstrand beskrev det i en artikel i senaste numret av Mitt i Söderort:

– Vi har ingen lust att bli baksäteskörda av bilmoderater som hela tiden rapar upp att de vill ha vägar. Det är ett omodernt sätt att bygga en stad på.

—–

OBS! Ovanstående är ett debattinlägg skrivet av Anders Engström apropå planerna att bygga 2500 nya bostäder i Bagarmossen/Skapnäck. Är du av en annan åsikt i ämnet? Bagisbloggen publicerar gärna det. Eller varför inte – debattera i kommentarsfältet nedan!

OBS! Har ändrat siffran 5000 till mer rimliga 5000-8000 personer efter Yvonnes kommentar nedan. Hur många som flyttar in beror givetvis på storleken på bostäderna.

Anders

Grundare av Bagisbloggen. Är relativt ny bagarmossenbo (flyttade hit sommaren 2007), men är numera rejält rotad.

Du gillar kanske också...

13 svar

  1. Peter skriver:

    Fler förslag:
    – Däcka över Tyresövägen och bygg ihop Skarpnäck och Sköndal. Bygg även i grustaget.
    – Öppna en till tunnelbaneuppgång i Skarpnäck vid Horisontvägen.
    – Förläng tunnelbanan till Sköndal och vidare till Farsta.
    – Bygg spårväg mellan Skarpnäck och Älvsjö. Den kan även fortsätta mot Älta och Tyresö.

  2. Roger Jakobsson skriver:

    Jag står kluven i frågan. Jag är motståndare till bilpendling och för att ytterstaden växer innåt. Vi har tillräckligt med grönytor och impedimentområden för detta. Dock anser jag att en viss biltrafik ger ett levande stadsliv. Titta på skarpnäck. Är själv boende precis vid fotbollsplanen där den tilltänkta bebyggelsen kommer ansluta. I skarpnäck har vi massor av parkeringshus samtidigt som det är förbjudet att parkera på många gator. Resultatet är att gatora inte befolkas av dom som åker bil. Ta hägersterstensvägen som löper genom aspudden som motbild. Här är det kvartersstrukturen tillsammams med funktionsblandad trafik som gör att gatan får liv. En sådan gata skulle kunna vara centralstråk som binder samman bagis och skarpnäck. Sen är jag inte emot cykeln som primärt transportmedel. Cykelstråken ska premieras i planeringen. Ritar just nu ett område i hägersten där vi inför två cyklar per lägenhet och 0.5 bilar som p norm. Men jag tror vi dränerar området på liv och rörelse om vi helt reglerar bort bilen. Men med fokus på cykeln. Tycker epitetet cykelstaden är briljant. Dessutom kommer bagarmossen-skarpnäck som sammanbunden stadsdel (och 5000 invånare till) att komma över den kritiska massa som krävs för att ett område ska gå från pendlingsenklav till levande stadsdel med egen dragningskraft.

    • Anders Engström skriver:

      Intressant Roger! Visst kan nog bilen ha en funktion, och visst är det lite knepigt med de stora parkeringshusen i Skarpnäck. Jag vill på inget vis förbjuda biltrafik utan hålla nere det på en nivå där det inte får en negativa effekter. Tycker inte nuvarande biltrafik i Bagarmossen stör mig nämnvärt och framförallt är 50-talsbebyggelsen i Bagis så smart byggd att du kan promenera långa sträckor utan att passera en väg. Perfekt för barn som själva kan ta sig till skolan. En förlängning av den tanken vill jag gärna se i framtida bebyggelse i området. En stadsdel på människornas villkor.

      • Roger Jakobsson skriver:

        Jag håller med om att planeringen borde ligga i framkant på så sätt att bilanvändandet inte premieras. Vi hoppas nog båda på en utveckling där bilen får en allt mer sekundär roll. Problemet är att det kan ligga långt fram i tiden och det är inte bara den fysiska planeringen som påverkar människors transportbeteende. Instämmer också i Emanuels kommentar om att bagarmossen behöver fler tillfartsvägar. Områden måste kopplas ihop. Personligen tror jag att man gör en höna av en fjäder när man förfasas av en bilväg mellan stadsdelarna. Tror inte det genererar någon enorm biltrafik. Det handlar väl mest om bilar som ska åka mellan bagis och skarpnäck, och ska man åka en så kort sträcka kan man välja att gå/cykla. Någon genomfartstrafik blir det nog inte, det är ju en omväg oavsett var man kommer från. Men det kan underlätta att röra sig mellan stadsdelarna och detta är väldigt viktigt i min planeringssyn. När det gäller hägerstensvägen kan jag förstå att biltrafiken kan vara störande. Jag tycker ändå att det är ett bra exempel på stadsplanering. Tog man bort bilvägen och gjorde en gångväg skulle det vara som vilket förortscentrum som helst.

    • Måns Andersson skriver:

      Efter att i flera år forskat inom bl.a. kommunal trafikplanering och människors tillgång till och användning av det offentliga rummet har jag aldrig någonsin stött på något som antyder att biltrafik ger livligare gatumiljö.

      • Roger Jakobsson skriver:

        Jag tänker att man inte behöver bedriva forskning för att se sambanden. De gaturum som jag anser tillhöra de bra exemplen har alla blandad trafik. De exempel jag tycker är dåliga har en gemensam nämnare: trafikseparering. Måns, har du exempel på offentliga rum som är livfulla som inte har någon biltrafik? (Då tänker jag inte på gallerior, innerstadsplatser eller uppenbart starka målpunker) Vill gärna se det, eftersom jag egentligen inte är för bliar men det verkar vara ett nödvändigt ont för att få till fungerande stadsrum istället för otrygga gränder. Och givetvis i kombination med tät bebyggelse som också minskar otryggheten.

        • Micke vK skriver:

          Kan du inte konkretisera lite, det låter helt bakvänt i mina öron? Bagarmossen är iofs. något större än Aspudden, men torgen är betydligt mer livfulla här än där. Framförallt finns det rum att hänga runt på ett helt annat sätt: Aspudden präglas av genomfart också till fots. Lekmöjligheterna kring prinsesstårtan gör sitt till (och lekparkerna är väl mest överallt bra exempel på livfullt just på grund av bilfritt). Biblioteken är också en tydlig referenspunkt tycker jag: integrerat här, avskuret i Aspudden.

        • apan skriver:

          Roger, jag brukar tycka detsamma som du; gemensamt för alla svenska misslyckade förorter är punkthus, avsaknad av butiker och cafeer och folkliv då inga rör sig runt bostäderna annat än när de ska hem, begränsat upptagningsområde som kan försörja butiker och cafeer/restauranger.

          (Skarpnäck är intressant; det har har ett lite mer klassiskt gatunät som HADE kunnat få det till en levande och bra ort med stadskänsla, dock missade man på att det inte finns någon centrumkänsla någonstans så folk blir bara förvirrade).

          Bagarmossen är det enda stället jag stött på som är trevligt trots total avsaknad av biltrafik där människor rör sig. Det finns inte butiker överallt, visst, men det finns massor i centrum och ute i bostadsområdena är det glest, luftigt, säkert, grönt, friskt och trevligt. Barn leker säkert och fräscht på gräsmattor och i parker.

          Luftigheten och promenadstråken i bagis gör att det blir något HELT annat än miljonprogrammets misslyckade ghettobakgårdar som alla bara vill bort ifrån.

          Jag älskar hur bagis fungerar idag och det var därför vi betalade (relativt) dyrt för att kunna få bo där. Gör inte om det till något annat nu.
          Det är bara minighettot runt loftgångshusen som är sunkiga och det beror ju främst på arkitekturen som bara skriker ut ”hit flyttar bara de som inte kan välja något annat”. Vilket är en oerhört effektiv social sil. Riv de kvarteren och bygg nytt på ett bra sätt där bara.

          Ingenting blir bättre i Bagis av att man ökar biltrafiken. Bara sämre. Orten är framgångsrikt färdigtänkt kring ett annat koncept.

    • Micke vK skriver:

      Vi flyttade från Aspudden till Bagarmossen just på grund av Hägerstensvägen. Det är en fin väg på många sätt men billeden skar av de två sidorna av vägen från varandra. Att promenera bort till sushihaket var att promenera bredvid en bilväg.
      Balkongen ut mot Hägerstensvägen var fantastisk den dag om året loppisen stängde av biltrafiken – men annars var den mest teoretiskt användbar. Trafiknivån var långt ifrån någon Nynäsväg, men den fanns ändå alltid där – för störande för att det t ex skulle vara juste att sitta utanför det lilla kämpande kaféet.
      Det var ett störningsmoment utan barn, och hade blivit mer konkret besvärligt med barn. Vi hade inte – som nu – kunnat låta tvåringen springa rakt ut från porten, alltid behövt hålla uppsikt på vägen hem från tunnelbanan.
      Hägerstensvägen ser idyllisk ut för den som sakta åker bil genom den. För den som dagligen är till fots kring den syns problemen.

  3. Emanuel Desperados skriver:

    Många riktigt bra argument och det första konstruktiva inlägg jag hittills sett i debatten.. Jag har själv bott i Bagarmossen hela mitt liv och förstår den oro vissa känner. Samtidigt tror jag att oron till stor del grundar sig på rädsla till förnyelse – varför förändra något man redan trivs med? Är idag studerandes och vill i alla fall tro att jag som långtida Bagis-bo och numera bostadssökande/studerande kan bidra med en relativt nyanserad syn på saken.

    Bilvägen mellan Skarpnäck och Bagarmossen – måhända att den marginellt ökar biltrafiken, men dagens trafiklösning med en väg in och ut är katastrofal. En bilväg mellan Skarpnäck och Bagarmossen kommer delvis kunna avlasta trafikproblemen som idag finns på Sockenvägen, främst i rusningstrafik (har varit med om köer från korsningen vid gamla barnvagnsfabriken bort förbi Holmögaddsvägen och det andra trafikljuset, inte bara en gång)

    Nybebyggelse av bland annat studentlägenheter – Stockholm lider av akut bostadsbrist. Jag är övertygad om att nybebyggelse på planerad mark kommer att skapa en mer levande stadsdel. Planerna att bebygga gamla Bergholmsskolan med studentlägenheter ser jag flera fördelar med; dels för att du som student idag får räka med 6-8 års kötid för studentbostad (en tid långt längre än de flesta spenderar på universitetet), bra för ett levande centrum samt önskvärd bebyggelse om man vill minimera biltrafiken.

    Även om ”trygg” stadsplanering blivit lite av en trend vill jag ändå påstå att man genom att bebygga grönområdet mellan Skarpnäck och Bagarmossen skapar en betydligt tryggare område. Passagen mellan stadsdelarna blir lite småläskigt på natten även om joggingspåret är jättefint dagtid. Grönområden kommer att försvinna. Men till alla nöjda hus/lägenhetsbor idag som trivs med sitt hem, era trivsamma bostäder hade aldrig funnits om man inte bebyggt det grönområde som en gång i tiden fanns där. Är det något vi i björkhagen/kärrtorp/bagarmossen/skarpnäck är bortskämda med är det närheten till natur, oberoende av om den nya planerade bebyggelsen blir verklighet eller inte. Nackareservatet är ofta ett huvudargument för många som flyttar hit och hotas inte av varken nutida eller framtida planer.

    I grunden handlar debatten om värderingar och då vill jag utan tvekan värdera prioritering av de över 400 000 som står i bostadskö i Stockholm samtidigt som närheten till natur kvarstår samtidigt som vi får en mer levande stadsdel på köpet.

    Mvh

    ED

  4. Yvonne Nenander skriver:

    Jättebra förslag av Anders och Peter!

    Förtätning av våra områden behövs och kommer att fungera om det byggs flerbostadshus (varav de flesta hyresrätter) i form av höghus. Då kan man spara grönområden och få både studentbostäder och ett mer blandat lägenhetsbestånd. I Bagis behövs t ex fler stora lägenheter (fyror) – och gärna ett par kollektivhus.
    Cykelstaden kommer att bli härlig med de satsningar ni nämnt t ex på t-banan (tätare trafik behövs!). Trenden är att folk i tätortsområden går ihop om gemensamma lösningar t ex för transporter, så att bygga bostäder handlar också om cyklar, lådcyklar, elbilar, bilpooler och trädgårdsodlingar.
    Motståndet mot vägen mellan Bagis och Skarpnäck beror ju på rädslan att biltrafik ska göra folk otrygga, medföra buller och dålig luft, slå sönder skogspartier och skära av promenad- och cykelvägar. Fast med bra alternativ till bil (och farthinder?) kanske vägen inte blir så hårt trafikerad, utan istället blir en positiv förbindelselänk mellan områdena.
    Det är bra att man tar ett slags helhetsgrepp på våra områden. Ändå är jag orolig för att det höga antalet bostäder som föreslås, 2500, blir för mycket. Det innebär ju betydligt fler än 5000 nya invånare. Eller hur tänkte du, Anders?
    Räknar man med tre personer/bostad blir det 7500 personer, dvs en 50 %-ig ökning av invånarantalet i Bagis-Skarpnäck. Tål Cykelstaden det?

    Yvonne

    • Anders Engström skriver:

      Bra synpunkter Yvonne. Och du har rätt. 5000 var väldigt lågt räknat. 7500 är nog mer korrekt. Blir spännande att se vilka förslag som tas fram. 2500 bostäder är onekligen ett ganska dramatiskt tillskott. Har en känsla av att det i slutändan blir färre, om det inte byggs rejäla höghus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *